دل تکونی!
 
سبک زندگی اسلامی
 
 

همه مشغول خانه تکانی هستند، وسائلی را که فکر می‌کنند احتیاجی به آن‌ها ندارند دور می‌ریزند و در عوض وسائل جدید و با طرح‌های زیبا و دوست داشتنی می‌خرند. وسائلی را هم که مدتی از آن استفاده نکرده‌اند و ممکن است در گوشه انباری خانه، غباری از خاک روی آن‌ها را گرفته باشد کاملاً تمیز می‌کنند تا بتوانند در سال جدید به بهترین شکل از آن‌ها استفاده کنند.
 
خانه قلب ما هم از جمله خانه‌هایی است که باید در این ایام حسابی خانه تکانی شود. خانه قلب ما هم ممکن است مثل خانه زندگی، سال‌ها و مدت‌ها رها شده و اکنون در آستانه سال جدید کاملاً به هم ریخته و شلوغ باشد و لازم است یک خانه تکانی حسابی از آن انجام دهیم.
 
پس برای خانه تکانی قلبمان کمر همت ببندیم و از همین حالا دست به کار شویم:
برای آغاز خودتکانی؛ بهتر است از دیوار و سقف قلب خود شروع کنیم، یادمان باشد گناه مهم‌ترین عامل ایجاد زنگار قلب است: «کَلاَّ بَلْ رانَ عَلی قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ: نه چنین است، بلکه آنچه مرتکب می‌شدند زنگار بر دل‌هایشان بسته است.»(۱) 
 
 
توبه و جبران اشتباهات؛ بهترین وسیله برای دل تکانی و بر طرف کردن زنگارها است و به بهترین شکل ممکن زنگارهای در و دیوار قلب را پاک می‌کند: «إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً: مگر کسی که توبه کند و ایمان آورد و کار شایسته کند. پس خداوند بدی‌هایشان را به نیکی‌ها تبدیل می‌کند، و خدا همواره آمرزنده مهربان است.»(۲)
 
از تنهایی خلاص شویم
شاید از این که هیچ کسی به مهمانی دل ما نمی‌آید و قلب ما تنهای تنهاست رنج ببریم، اما اگر می‌خواهیم آن قدر سرمان شلوغ شود که دیگر جایی در قلبمان نباشد و  از تنهایی حوصله ما سر نرود، لازم است از محلول اخلاق خوش برای شستشوی در و دیوار قلبمان استفاده کنیم. باور کنید معجزه می‌کند؛ «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک: پس به برکتِ رحمت الهی، با آنان نرم‌خو شدی و اگر تندخو و سخت دل بودی قطعاً از پیرامون تو پراکنده می‌شدند.»(۳)
 
بهترین شوینده لکه کینه و دشمنی
اگر بر روی قلبمان لکه های کینه و بی مهری پیدا شده است، بعضی‌ها به ما بدی کرده‌اند و از دست آن‌ها دلخوریم، بهترین راه نجات؛ این است که در برابر بدی‌ها خوبی کنیم. «
وَ لا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمیم: و نیکی با بدی یکسان نیست. بدی را به آنچه خود بهتر است دفع کن؛ آنگاه کسی که میان تو و میان او دشمنی است، گویی دوستی یکدل می‌گردد.» (۴) 
 
نیاز فوری؛ یک قطب نما برای قلب‌مان
«وَ مَنْ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ وَ اللَّهُ به کلِّ شَیْ‌ءٍ عَلیم: و کسی که به خدا بگرود، دلش را به راه آورَد، و خدا به هر چیزی داناست.»(۵)
 
اگر قلب ما نمی‌تواند راه درست زندگی را به خوبی تشخیص دهد حتماً نیاز به یک قطب نما داریم؛ قطب نمایی که نامش ایمان است و به بهترین شکل ممکن می‌تواند مسیر زندگی را به شما نشان دهد.
 
پاک کننده اضطراب و دلهره 
وقتی قلب ما مدام در اضطراب و نگرانی است و لحظه ای  طعم آرامش را نمی‌چشد بهتر است از محلول پیشنهادی آرام بخش دلها استفاده کنیم: «هُوَ الَّذی أَنْزَلَ السَّکینَةَ فی قُلُوبِ الْمُؤْمِنینَ لِیَزْدادُوا إیماناً مَعَ إیمانِهِمْ وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ کانَ اللَّهُ عَلیماً حَکیما: اوست آن کس که در دل‌های مؤمنان آرامش را فرو فرستاد تا ایمانی بر ایمان خود بیفزایند. و سپاهیان آسمان‌ها و زمین از آنِ خداست، و خدا همواره دانای سنجیده کار است.» (۶)
 
حالا می‌توانیم تمیزی و سبکی قلب را احساس کنیم؛ یک قلب سالم: «یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ‌آإِلاَّ مَنْ أَتَی اللَّهَ به قلبٍ سَلیمٍ:روزی که هیچ مال و فرزندی سود نمی‌دهد مگر کسی که دلی پاک به سوی خدا بیاورد.(۷)
 
 
 
___________________________________________________________________________________________________
 
پی نوشت ها:
۱- (المطففین:۱۴)
۲- (الفرقان:۷۰)
۳- (آل‌عمران: ۱۵۹)
۴- (فصلت: ۳۴)
۵- (التغابن: ۱۱)
۶- (الفتح: ۴) 
۷- (الشعراء: ۸۹-۸۸)
 
منبع: تبیان
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : جمعه 25 اسفند 1391برچسب:, :: 12:44 :: توسط : عاطفه خلیلی

درباره وبلاگ
سلام به وبلاگ من خوش آمدید وبلاگ سبک زندگی اسلامی ، اقدامی کوچک در راه تحقق هویت واقعی ما ایرانیان مسلمان است . هویتی که ما را از دیگران جدا کند و با اتکاء به آن به خود ببالیم و تاثیر گذار باشیم .
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سبک زندگی اسلامی و آدرس islamiclife.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 5
بازدید کل : 11771
تعداد مطالب : 33
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1